Thursday, December 15, 2011

Impian Komik Suatu Hari Nanti~!!

Impian pertama Aman ialah menjadi seorang pelukis komik yang berjaya. InsyaAllah setelah Aman kecapi impian itu, Aman ada impian yang seterusnya. Aman nak hasilkan "komik yang bermakna."

Dari dulu, memang Aman suka pada movie, novel, lagu dan komik yang dikategorikan "bermakna". Bermakna bagi Aman di sini ialah suatu karya yang sangat warm dan menyentuh hati mereka yang menikmati karya itu dan membuatkan mereka terfikir sejenak akan kehidupan mereka. Sesuatu yang membuatkan orang rasa lapang dan bahagia.

Antara penulis yang Aman kagumi dalam kategori "novel yang bermakna" ialah Bahruddin Bekri. Sememangnya karya2 novel beliau sering menyentuh hati dengan jalan cerita, dialog, falsafah dan ilmu yang disampaikan di dalam novel2 beliau. Lebih2 lagi, dengan penambahan unsur Islami yang menambahkan lagi seri. Aman nak jadi seperti itu. Nak hasilkan karya seperti itu.

Tapi untuk menjadi seorang pekomik sebegitu bukannya mudah. Ianya perlu dilengkapi dengan ilmu. Dan juga kepekaan yang tinggi.

Hari tu Aman ada beli satu komik bertajuk TESORO. Pada awalnya, lukisan didalamnya yang menjadi tarikan. Kemudian, setelah membaca beberapa komik pendek di dalam ni, ia betul2 menyentuh hati. Cerita mengenai kehidupan hubungan kemanusiaan seperti ahli keluarga dan sahabat. Sangat best!

InsyaAllah, walaupun Aman masih belum mampu, tapi Aman akan sentiasa cuba. Buat masa ini, kebanyakan karya Aman ialah berkonsepkan humor. Dan suatu hari nanti, Aman nak hasilkan komik humor yang penuh makna. Yang dapat menghiburkan sekaligus memberi pengisian kepada pembaca. Harapnya ia akan menjadi nyata. =)

Rasulullah Saw, Sampaikanlah dari ku walaupun hanya satu ayat.” Hadis Riwayat Ahmad, Bukhari, Tarmidzi

-out-

6 comments:

Sayidah Nafisah Ruslan said...

saya tak minat baca komik.. komik kegemaran saya dari pelukis zint.

saya belum baca lagi karya aman.. insya allah saya akan baca :)

Rahimi said...

saya juga berminat dengan komik dan saya sedang membuat sebuah komik yg bermakna dan saya rase nak cuba hantar dekat komik-M. kalau lihat dekat blog saya ada satu post tenatng rancangan saya nak lukis komik(tu bukan komik yg saya nak hantar dekat komik-M)

Unknown said...

good luck Aman..
wish aman dpt jadi mcm my most fav malaysian comic artist, Keith (Gemak Starz); pelukis "Lawak Kampus"..

Even though dia just mula dgn strips comic, but now dah bnyk giler buat compilation...

hope Aman dpt peluang mcm tu jugak.. Aminn.. ;-)

Solehah Saharudin said...

Will find ur comic one day. Actually Bahruddin Bekri is awesome man!! :) Hope u buat comic bermakna jugak and for sure I will wait and search for it. Pray for you. May Allah bless your dream.

IhsanAkiem said...

amanwan~!
keep up the gud work...

Anonymous said...

Aly Zaker Celebrity Profile - Check out the latest Aly Zaker photo gallery, biography, pics, pictures, interviews, news, forums and blogs at Legend of Bangladesh!