Sunday, December 11, 2011

Karut: Jangan Sedih, Lili!

“Kenapa kau ni bahlol sangat ha?” tanya Majid pada Lili. Lili tunduk. Kertas jawapan yang bertanda 98markah itu dikoyak2kan nya.


“Entahlah jo. Aku rasa bebal gila sekarang. Aku dah putus harapan.” Jo ialah nama glemer Majid. Entah dari mana datangnya “JO” itu pun taktau la. Majid lantas berdiri. Lili masih duduk. Majid duduk kembali. Sangkaannya Lili akan turut bangun, rupanya tidak. Malu sungguh.


“Jo, kalau la ditakdirkan, ayah aku marah aku, Kau nak bekap aku tak?” Lili memandang mata Majid dengan penuh sayu. Majid memandang mata Lili. Kelihatan sayu yang penuh mula melimpah2 dari mata Lili. “Membazir itu amalan syaitan Lili.” balas Majid sambil menutup paip sayu.


“Bukan aku taknak bekap. Tapi masalahnya, kau sendiri kenal perangai ayah kau kan?” balas Jo, atau Majid yang mempunyai nama glemer, Jo. Lili makin tunduk. Dia semakin bingung! Fikirannya semakin kusut. Kepalanya sekarang pun terasa amat berat sekali.


“Jo,jangan duduk kat kepala aku please.” pinta Lili. Lalu Majid atau Jo yang nama sebenarnya Majid, terus turun dari kepala Lili. Lili menangis. Muka Majid kelihatan serius.


“Aku buntu Jo! Aku buntu!” Lili meraung. Jo berwajah cuka. Dia pegang kepala Lili.


“Tidak Lili, kau Lili! Kau Lili!” Jo dan Majid cuba meyakinkan Lili bersama2. Mereka tak mahu Lili rasa kecewa dengan kegagalan duniawi. Ia hanyalah nombor. Tidak penting bagi Jo. Tapi tidak bagi Majid. Majid sukakan nombor. Dia sukakan pencapaian yang telus. Oleh sebab itu, Jo tidak rapat dengan Majid.


Lili tiba-tiba bangun. Majid masih duduk. Dia mahu Lili berasa malu juga seperti dirinya tadi. Tapi Lili tidak duduk kembali. Dia masih lagi berdiri. Majid turut sama berdiri. Sangkaannya meleset. Malu sungguh. Lagi sekali.


Tiba-tiba, datang seorang wanita yang datang secara tiba-tiba.


“Lili, kenapa kau menangis nak?” tanya wanita itu pada Rosemary. Rosemary atau nama sebenarnya Lili terus memeluk wanita yang akan dipeluk olehnya itu.


“Mak, tolong beritahu ayah. Jangan marah Lili!” Rosemary, atau Lili nama sebenarnya mula teresak-esak sambil memeluk erat wanita yang disangkakan emaknya itu. Sememangnya, dia memang emak Lili. Dan Lili ialah anak emaknya itu. Iaitu wanita yang dipeluknya itu. Mereka anak-beranak.


Majid atau Jo diam saja di tepi Lili dan wanita yang disangkakan emaknya itu tapi sememangnya emaknya. Wanita itu memandang Majid.


“Sayang, jangan marah anak kita ya.” Majid akur dengan permintaan isterinya itu. Lili tersenyum. Mereka kemudian hidup bahagia selama-lamanya.

-end-

14 comments:

syasya said...

hahaha..citer yg sgt mbuntukan akal!!majid atau jo..jo juga majid..

Anonymous said...

serius sengal...
penin den di buatnye.. hahhahah

emanthehalia said...

shdausgdiashdgasd uasgdausbdj! tension aku bace arhh!!

iela said...

Bongek... Anak branak rupenye. Demmit.

Mehnaz said...

abg aman, cite nih ok. tapi tak superbb lahh.. sebab cite nih mcm bosan dan tak lawak.. klau wat seram pun best. :) papepun nnty abg aman wat lagi yang lebih bagus dan lawak ok. all the best abg aman ! :)

razzwey razz said...

Hahaha... Ini macam pun boleh jadi cerita, terbaik... :-D

AZILARINA TERMEZAI said...

Aahaha , memang memeningkan kepale . Last -Last majid atau name glemernye Jo ayah kepade Lili Suami kepade Emaknye dan mungkin Kawan kepade Lili juga

ViSiTmE@FaTiN CoRnEr said...

dush! pening2..hehe..

notorious_kill-joy said...

oi! aku keliru!!! tp okeh..cerita ni memang membuat minda aku terjana..best..buat lagi?

leha orange said...

duh.. sakit otak!

HidayaHassim said...

first time aku bace karya camni....x best tapi mantop sgt smpai kpale aku nk pecah dan timbol perasaan nk belai kepala sang penulis dgn penoh kaseyh syg...

farrah hayati said...

haha..terasa migraine mula menyerang dek sebab kisah ni...alkisahnye si jo,majid,lili,rosemery

Anonymous said...

ngokngek la...ko wat aku kene baca citer ni banyak kali.n makin pening aku dibuatnya!! haha nice bro :)

Unknown said...

michael kors outlet store
kobe sneakers
adidas nmd runner
Kanye West shoes
nike polo shirts
michael kors outlet online
yeezy boost 350
dior sunglasses
yeezy shoes
yeezy boost 350 v2