Sunday, June 5, 2016

Kembara #BlinkTravel 2016

Sebelum masa berlalu pergi dengan lebih pantas, Aman patut cepat-cepat buat entry tentang Pesta Buku Antarabangsa yang berlangsung pada 29 April hingga 9 Mei yang lepas.

Sebenarnya, kalau ikutkan hati, ada banyak perkara yang menarik terjadi. Tetapi semuanya Aman telah ceritakan di dalam Facebook! Malah, setiap pengunjung pun ada Aman cerita kisah mereka di setiap caption gamabr yang Aman ambil! Gigih betul!

Jadi, entry ini pendek sahaja untuk beritahu tentang secara rumusan apa yang terjadi.


* * * * *

1- Sambutan pembaca dan penyokong yang super awesome! Tahun ini kali pertama Aman berada di Pesta Buku sebagai seorang novelis. Namun, sambutan yang Aman dapat dari penyokong tegar tetap tak kurang! Terharu apabila geng2 yang suka nomik snaggup juga beli novel Aman sebab karya itu Aman yang hasilkan. Thanks geng! InsyaAllah tahun 2018 siri nomik Lawak Skeolah akan kembali di Pesta Buku, sebab tema booth nanti adalah Back To School!


* * * * *

2- Aman berjaya terbitkan 2 buku! Novel Aku Mahu Super Bodyguard dan juga novel Aku Mahu Diari Pink. Alhamdulillah smabutan kedua-dua novel ini sangat best! Di booth Blink, 2 novel ini sering berebut tempat samada Top 3 dan Top 4. Apabila habis sahaja 11 hari, rupanya seri! Tak snagka betul dua-dua novel ini mendapat jumlah yang sama orang beli. Jadi, kedua-duanya adalah buku Top 3 di Pesta Buku booth BLINK tahun ini!


* * * * *

3- Aman bertemu semua idola! Daripada Kak Ain Maisarah, Bahruddin Bekri, Keith Chong dan banyak lagi! Seronok betul akhirnya segala check list ornag yang Aman nak jumpa (penulis/pelukis) berjaya tercapai! InsyaAllah tahun depan kena bat checklist lagi!


* * * * *

4- Tahun ini Aman tidak lagi bekerja di booth Pesta Buku. Selama 4 tahun, setiap kali pesta buku Aman dan penulis-penulis BLINK pasti akan diberi tugas untuk bekerja di booth setiap hari. Memang seronok! Sebab dapat rasa promosi dari bawah. Aman dulu pernah jadi tukang bawak bunting dan berlegar ke seluruh Pesta Buku untuk cari pengunjung. Kemudian kerja uruskan aturan pembeli. Tahun ini, jadi penulis semata-semata. Kira naik pangkat jadi eksklusif gitu. Hehe!


* * * * *

5- Oleh kerana tahun ini Aman tidak bekerja, jadi Aman punyai masa yang lapang untuk bersiar-siar ke booth lain dan bershopping sakan. Kalau tahun-tahun sebelum ini, Aman cuma akan shopping pada 2 hari-hari terakhir. tetapi, kali ini Aman bebas untuk lepak dengan penulis dan pekomik dari penerbit lain. Syok hangout sama-sama! Tapi syok juga duit hilang akibat berbelanja buku setiap masa. Huhuhu!


* * * * *

Pesta buku memanglah moment yang best untuk Aman. Sekarnag ini, kami di Blink sudah bersedia untuk buku-buku keluaran Pesta Buku 2017. InsyaAllah Aman bakal menulis 3 buah novel! Teruja dan cuak juga sebab ketiga-tiga novel itu mesti siap sebelum bulan 11 tahun ini. Namun, doakan Aman berjaya ya! Yosh!

-out-