Wednesday, November 4, 2009

Sejarah #2


...dari Sejarah #1...



Malam.

Aku buka laptop. Online. google search, Komik-M.
Ada! Menatap web page dgn teliti. ada byk list komik yang aku x pernah tgk. 3 komik sebelum ni juga berada dalam list tersebut.

Klik setiap komik, ada preview page. baca setiap preview page. Boleh tahan. Mata masih melilau, ternampak contact email. Wan Zuhairi. tangan mula menaip, bertanyakan sesuatu.

Selesai melayari web Komik-M. Berpuas hati. menaip laman web yang lain. facebook, blog, friendster, youtube, bnda yg bukan2, tido~

*****

Esoknya.

Email terbalas. soalan dijawab. aku mula menaip, bertanyakan soalan2 yg lain. dan peluang utk berkarya disana.

sesi soal dan jawab berlangsung dlm beberapa ketika, hari. aku mula melukis. buat proposal komik. ikut syarat2 yg ditentukan. hati melonjak2. teruja dengan peluang yg diberikan. besyukur. aku punya tempat utk meneruskan cita.

"chantek ah!"

*****

Melayari laman web Deviantart.com.
Melihat karya2 yang diupload oleh rakan2 web aku yang lain. ada yang hebat, ada juga yg amatur. tapi, masing2 bersemnagat berkarya. Cool~!

Mata terlihat satu komik.
Klik utk membaca. Komik buatan sendiri. Harimau Malaya tajuknya. pasal bola sepak. Lukisan chantek. pelukis, F-One-R. Hmm..

"wow! wow! sangat2 menarik!! :w00t: ni komik online atau nak publish mane?? try publish kat Komik-M. mesti laku ni!! =D =D =D" komen aku pada komik tu.

"ni... komik online jer.. hahak.. komikku belom sampai tahap nak publish lagi.. nih takat cap ayam jer.. hahak.. btw komik-M tuh per?? komik mesia ker??"
dia balas.

"pergh..??!! ni baru cap ayam jer?? jer??? :faint:
aman rasa ni dah gempak. dah seswai sangat utk publish..!
yup! komik malaysia. meh,ape kata try anta karya kat diorg. diorg skarang mmg nak cari pelukis2 komik. diorg bukan buat majalah, tapi publish komik setiap bulan. best! aman dah try hantar sinopsis, dah terima. cume rekaan karakter je yang belum approve.. ^^; tp aman rasa diorg mesti suke dgn ur comic. nmpak best!
try hubungi diorg.. g.luck! =D =D =D"


lalu aku memberi link website Komik-M tersebut. Kemudian, sesi soal jawab bersama F-One-R ni berterusan lagi.

*****

Hari berganti minggu, minggu jadi bulan. Aku meneruskan perjuangan komik aku. walau lambat, aku teruskan. Begitu jugak F-one-R yang aku panggil Irfan je. Dia meneruskan perjuangan gak dlm Komik-M. Dan aku mungkin lambat, tapi aku jugak bangga untuk mengumukan kejayaan member aku ni..


Gud Luck Irfan~! Teruskan dgn usaha komik ko. Even ada cabaran payah cmner pon, jgn give up! Ko dah selangkah ke depan, jgn patah balik. Aku akan sampai jugak nnti. Pasti!

Smash-20
-terbit 10 november 2009-
dapatkan di pasaran!

-out-

9 comments:

Irfan F-one-R said...

giler lah aman.. kau korek balik msg2 tuh kat dA balik.. dah berzaman dah msg tuh.. hohoho..

kalo mesia menang la time tuh.. dah lame aku sambung komik tu.. malangnye dah kalah awal.. jadi komik aku pun kalah awal la.. haha.. dah2 lupekan la pasal tuh..

haha.. aku taw.. ni mesti promo kemunculan watak sendiri dalam vol 1 nih.. ekekekeke..

ape2pun.. trimas pasal promosi tuh btw.. huhu.. really appreciate it..

jom lawan.. antara vol 2 smash-20 ngan vol 1 hero sekolah mane yg terbit dulu.. aku kene start balik nih.. hehe..

Unknown said...

aman..

akak nak cuba baca dan kumpulkomik-m la...kalau beli, tolong belikan kat akak boleh? nak kumpul dari awal. rasa2 ade x? nnti akak bagi duit.

Kalamtimur said...

kat Trg, hanya terdapat di Pustaka Seri Intan cawangan Dungun yg letak komik M kat raknya je...kena turunlah sana ehhhh beli SMASH dan Shootz

Aman Wan said...

irfan-- hahaha,konpem2 la komik ko kuar dlu. huhuhu..


adledash-- siyes nak kumpul? huhu. g laman web komik-m dlu, listdown komik mne nk beli. hehe.. leh baca preview page skalik.


kalam timur-- pehh,best tu.. snng nak carik. ada rak sendiri. kat sini kne la carik kat kedai POPULOR or Mph. itu pun susah gak. akhir2 beli kat PTS stokis je. huhu.

Al Quds Travel said...

Al Quds Travel Welcome You :-

"AL QUDS TRAVEL FAIR 09"
Date : 10,11,12 December 2009
Time : 10.30 am - 10.00 pm
Venue : Ruang Legar KB Mall K.Bharu
Organizer : Al Quds Travel Sdn Bhd
Official Radio : THR Gegar FM
Tel No : 609-747 9999

Diskaun hebat untuk semua
pakej pelancongan!!!

Ruqaiyah Yusof said...

salam, saya nak tanya..apa procedure kalau kita nak hantar komik ke komik-M ye? ada link yang boleh sy rujuk ke? sebagai persediaan untuk beberapa tahun akan datang, huhu...

Aman Wan said...

Ruqaiyah- oh, ada2. Dah tentunya, sebelum melukis komik dengan Komik-M, kena hantar proposal. Dan cara2 untuk hantar proposal ada ditunjukkan dalam entry ini.

http://feeqry.blogspot.com/2011/06/cara-menulis-proposal-komik-m.html

Semoga berjaya. =)

Ruqaiyah Yusof said...

wah, terima kasih aman wan...

ahmed said...

The company provides cleaning services for curtains, carpets and boards, and this through the best advanced devices and that clean the curtains and boards easily.شركة النجوم لخدمات التنظيف
شركة تنظيف كنب بجدة
شركة تنظيف بجدة
شركة تنظيف خزانات بجدة