Friday, December 9, 2016

Bengkel Komik 2016

Yeah! Tahun ini seramai 14 orang pelajar menyertai bengkel komik yang kami adakan. Jauh lebih ramai dari tahun 2015 yang hanya 4 orang sahaja peserta. Haha! Paling seronok, kesemua peserta ini punyai potensi besar menjadi pelukis yang baik!

Fuh kalau nak cerita, terlalu banyak perkara yang berlaku pada waktu ini. Aman ada banyak kerja dan manuskrip yang harus diselesaikan. Jadi, sehari sebelum sesi bengkel ini, Aman langsung tidak tidur siapkan modul! Yup, modul baru nak taip!

Kemudian, selepas Subuh Aman ke ofis Blink Trading untuk print dan set up modul tapi printer rosak. Tuhan sahaja yang tahu betapa serabutnya Aman sewaktu itu. Mujur sahaja ramai rakan di Blink Trading membantu tampal sticker, staple modul, betulkan printer, dan design poster. Aman bersiap 30 minit sebelum bengkel bermula. Pehhh...kemudian masuk ke dewan bengkel seolah-olah tiada apa-apa terjadi. Hahah!

Alhamdulilah, nasib baik jugalah tahun ini Aman tidak mengajar seorang. Aman bergabung bersama rakan pekomik Danial Haikal yang lebih hebat, lebih otai dan lebih berpengalaman mengajar komik. Jadi, dapat juga kami bahagi masa dna Aman berehat sekejap apabila Danial mengajar. Legaaa.. Apapun, kami bersama mengajar para peserta tentang:
- Teknik melukis watak
- Teknik mengasah imaginasi
- Teknik Teknik penghasilan cerita pendek
- Teknik melukis komik 4 petak
Malah, Aman berkongsi pengalaman bersusah payah yang dilalui ketika menjadi pekomik. Aman tunjukkan secara eksklusif karya-karya yang direject oleh syarikat penerbitan. Aman ceritakan setiap setik karya ditolak dan mengapa ia ditolak. Aman beritahu supaya mereka tidak ulangi kesilapan yang Aman buat dan Aman mahu tunjukkan bahawa jangan putus asa jika karya ditolak. Ada kalanya para pelajar ini punyai potensi besar tapi apabila karya ditolak, terus berhenti melukis. Sayang betul. Jadi, harpanya kisah dna perkongsian Aman dapat memberi semangat baru pada mereka. Lihatlah, sekarang ini ia berbaloi kerana Aman kini berkarya di Blink!
Danial pula berkongsi tentang penghasilan nomik pertama beliau bertajuk ROHBOT! Nomik yang bakal terbit pada tahun 2017. Para peserta dapat ikuti step by step komik itu dihasilkan. Paling seronok! Setiap peserta dapat pulang bersama 15 pages komik preview ROHBOT! Memang beruntung!
InsyaAllah, tahun depan jika ada kudrat, mungkin Bengkel ini akan diadakan lagi. Aman akan upgrade supaya ia lebih hebat dan lebih banyak ilmu diperoleh! InsyaAllah! Amin!

-out-


8 comments:

Amna Shark said...

Tahniah untuk bengkel tu. Nak join, tapi umur dah terlajak. Sob.. sob..

John said...

louboutin shoes
pandora charms
adidas yeezy boost
coach factory outlet
tiffany jewelry outlet
ralph lauren outlet online
coach factory outlet online
coach outlet online
air max shoes
michael kors outlet clearance
chenshanshan20170304

raybanoutlet001 said...

zzzzz2018.5.2
new orleans saints jerseys
coach outlet
ralph lauren outlet
issey miyake
canada goose jackets
green bay packers jerseys
coach outlet
nike store
prada shoes
coach outlet online

SSSSSS said...

curry 5
louboutin shoes
michael kors factory outlet
oakley
lebron soldier 10
nike zoom
cheap jordan shoes
air max
nike off white
adidas yeezy boost

yanmaneee said...

fila
adidas shoes
offwhite
yeezy 500
yeezy boost
hermes belt
retro jordans
balenciaga sneakers
michael kors
polo ralph lauren

Anonymous said...

Additionally, it doesn’t matter how extremely you should be complete with treating a very platform, gradually you’ll discover an instance the places you should want to do a number instruct care; and as a consequence influenced by your real age but also bodybuilding, therfore the inches of one’s caravan it could be a awfully excessive pastime. motor movers
Wants to know about Rogue One Star Alan Tudyk’s Wife Charissa Barton?

sothosh said...

More hints dolabuy.su More about the author www.dolabuy.su Visit Your URL high quality replica bags

Unknown said...

best site dolabuy.su have a peek at these guys bags replica ysl more tips here replica designer backpacks